PAOLO PIBI

THE ROAD TO PAINTING – STUDIO VISIT

Incontriamo Paolo Pibi, pittore di origini sarde, in quello che fu il cuore di quell’area industriale Milanese sviluppatasi nei primi del Novecento: La Bicocca, una zona incastrata tra Greco e Sesto San Giovanni. In questo quartiere, per quasi tutto il ventesimo secolo sinonimo di Pirelli, che tutt’oggi ospita il padiglione d’Arte Contemporanea Pirelli Hangar Bicocca, Pibi ha trovato la sua casa-studio. Vivendo in un appartamento in condivisione il suo privato si concentra interamente in una stanza, all’ interno della quale si è ritagliato uno studio, in cui realizza tutte le sue opere. Pittore dai primi anni di vita, Paolo non ha mai abbandonato il pennello, costi quel che costi, anche perché tutte le volte che l’ha fatto, qualche anatema si è abbattuto su di lui, come ci racconta con ironia..

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PAOLO, NELLE TUE OPERE E’ LA FANTASIA A CONDURRE LE DANZE, PER QUESTO SIAMO CURIOSE DI CHIEDERTI: QUAL E’ IL TUO MODUS OPERANDI? 

Se per Modus Operandi intendete uno schema preciso entro il quale muoversi, devo premettere che non c’è un’idea di partenza, quando mi sforzavo di trovarla mi sembrava di costringerla in una sovrastruttura, eliminandola ho scoperto con stupore un processo completamente diverso, più naturale, almeno per me. Storicamente è sempre stato il contrario: dalla descrizione della realtà a quella di un concetto, a me interessa avere un accesso più libero alla rappresentazione e ho l’impressione di comunicare in modo diverso con le persone.

I TUOI QUADRI CI ATTRAGGONO IN UNA DIMENSIONE ONIRICA CHE SEMBRA ATTINGERE DA LUOGHI REMOTI DELLA MEMORIA, FORSE CHI LI OSSERVA VUOLE TROVARE IN QUESTI PAESAGGI QUALCOSA DI SUO?

E’ proprio la libertà di cui ti parlavo prima che permette alle persone di vedere qualcosa della loro vita, io stesso riesco a capire delle cose di me attraverso i miei quadri, non c’è nulla di precostituito: solo un’immaginazione che va avanti e si modifica pennellata dopo pennellata.  Ovviamente ci sono dei ricordi, come una gru del mio paese che torna alla memoria, ma se c’è un riferimento è alla pittura stessa.

DELLE OPERE IN CONTINUA EVOLUZIONE, QUINDI E’ UN PROCESSO LA CUI LUNGHEZZA E’ COMPLETAMENTE VARIABILE?

Si, posso spendere su un’opera da un giorno ad un anno, l’errore è una parte fondamentale del processo, ed è una variabile che non può essere prevista.

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PAOLO, COSA CHIEDI AL TUO LAVORO?

E’ una cosa che ho sempre fatto. Per me è un bisogno, come andare in bagno, anzi peggio, si  potrebbe parlare di dipendenza: quando non dipingo sto male.

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QUESTO MESTIERE RICHIEDE DEI SACRIFICI, QUAL E’ STATA LA TUA ESPERIENZA DA QUANDO TI SEI TRASFERITO QUI A MILANO, DOPO GLI STUDI ACCADEMICI?

Io mi arrangio. Continuamente, mi invento i lavori. Sono curioso e la creatività in tutte le sue declinazioni mi stimola: faccio siti, per esempio.* A Sassari riuscivo a vivere solo con la pittura, qui a Milano invece ho dovuto trovare dei lavori “normali”, ma il destino mi ha sempre stroncato: ogni volta che trovavo qualcosa, in pizzeria o in un bar, tanto per dire, mi succedeva qualcosa; l’ultima volta sono caduto dalla bicicletta e mi sono rotto un braccio.

*Lo stesso sito di Modus Operandi è stato sviluppato da Paolo Pibi.

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Prima dovrei riconoscerlo e non è scontato che questo accada!

Today we meet Paolo Pibi, Sardinian painter, in that area of Milan called “La Bicocca”, situated between Greco and Sesto San Giovanni. At the beginning of the nine-hundreds this neighbourhood was the heart of the industrial area and during the whole course of the 20th century its name was immediately associated with that of “Pirelli”. Still today La Bicocca is home of the Arte Contemporanea Pirelli Hangar Bicocca pavilion.  Here Pibi found his house-studio. Living in a shared flat, Paolo’s private space is concentrated solely in one room, in which he managed to create a studio space where he can make his art. He has been a painter since the day he was born and he never left his paintbrush, come hell or high water. This is because every time he tried to, some sort of curse fell on him – he tells us with irony…

Paolo, in your artworks, imagination plays a fundamental role. What is your Modus Operandi?

If with Modus Operandi you mean a specific scheme which sets the guidelines for the creation of my artworks, firstly I have to say that I don’t have an initial, starting idea – when I forced myself to find one it seemed as if I was constraining it into a superstructure. By getting rid of it, I was amazed to discover a completely different process of working, more natural in my opinion. Historically it has always been the opposite – one goes from the description of reality to that of a concept. What interests me is having a freer access to representation and it makes me feel as if I have found a different way of communicating with people.

Your paintings draw us into a dream-like dimension, places long forgotten in our memories. Maybe looking at them means finding a piece of yourself that you had lost? 

It is exactly the freedom I mentioned before the one that allows people to see something that belongs to them and to their life in my paintings. I manage to figure out things about myself too through my own artworks. There is nothing pre-established here – simply imagination that goes on and on and changes brush stroke after brush stroke. Of course, memories do contaminate my paintings – a crane I once saw in my town that comes back to mind for example. But if there is some sort of reference it is always to painting itself.

Your paintings are constantly changing, you said. So is the time frame in which you complete an artwork variable? 

Yes, I can work on a piece for a day or for a year. Mistakes a fundamental part of the process and they are a variable that cannot be predicted.

What do you expect from your job?

I’ve painted for my whole life. This job is for me is a need, or even worse, some sort of addiction – I don’t feel well when I don’t paint.

This job requires a lot of sacrifices. How has your life been since you moved to Milan after you finished your studies? 

I fend for myself. I make up jobs, constantly. I am a very curious person and creativity in each and every form stimulates me. I also make websites, for example*. When I was living in Sassari I was able to make a living only through painting. Here in Milan instead I had to find “normal” jobs to sustain myself. However, fate always puts a spanner in the works – every time I found a job, like working in a pizzeria or in a bar, for example, something would happen to me that wouldn’t allow me to work there. The last time it happened, I fell off a bike and broke my arm.

* Modus Operandi’s website has been developed by Paolo Pibi.

You know our usual final question – you are with a very famous art critic in an elevator and you have only a few seconds to tell him something about your art.. what would you day?

Firstly I would need to recognise him, and this is not obvious to happen!

Paolo Pibi was born in Oristano on May 18, 1987. At the age of 18 he moved to Sassari where he attended the Academy of Fine Arts. In 2006 he started exhibiting in various museums and galleries in Sardinia. In 2008 he took part in IKAS art in bilbao at the exhibition center. In 2010 he was selected for a residence for the F.R.A.C museum, and in 2011 he began collaborating with the L.E.M gallery (Sassari), in 2012 he started to collaborate with several national galleries.  In 2013 he moved to Milan and became part of Studio d’Arte Cannaviello.  Since 2013 he has exhibited his works in important galleries and events in the major cities of Europe.