Giada Yeya Montomoli

EMOJIS COMES FROM MARS – STUDIO VISIT

Lo studio di Giada Yeya Montomoli è un’ampia vetrina dagli infissi rossi che si affaccia su una tranquilla via residenziale in zona Città Studi, Milano. Difficile da non notare. Qui Giada dal 2016 si occupa di illustrazione, product design e arte grafica, condividendo lo spazio con il compagno Luca Font. All’ interno un mix colorato di tessili, opere e ceramiche rende lo studio caldo ed accogliente pur non rinunciando all’essenzialità; chiacchieriamo con Giada senza formalismi del suo modo di vedere l’arte e il lavoro, in sincerità e senza troppi peli sulla lingua: un’attitudine che ritorna in tutte le sue opere. 

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GIADA, IL TUO LAVORO E’ UN’INTERSEZIONE TRA ARTE, DESIGN, GRAFICA ED ARTIGIANATO, SE PENSIAMO PER ESEMPIO AI TUOI MODERNI ARPILLERAS.. CHE COSA SIGNIFICA PER TE LA PAROLA “ARTE”, O MEGLIO: CHE COSA DEFINISCE? 

Prima di tutto vi ringrazio per la magnifica descrizione del mio lavoro, ve la rubo sicuro e la userò come frase “taglia corto” per i miei prossimi momenti imbarazzanti di fronte alla domanda: di cosa ti occupi? Dall’altra parte invece un pò vi maledico perché è sicuramente una di quelle domande complessissime come : da dove veniamo ? chi siamo? ma poiché sono qua a rispondervi posso dirvi che l’arte può essere brutta, bella, inutile, piena di significato o una gran balla, ma la cosa che conta di più per me è che sia Sincera. 

Se parli di te stesso o di quello che conosci bene, sarai sempre unico e la tua arte sarà sicuramente utile, anche solo per te stesso, per vomitare via un pò di peso.

QUAL E’ IL TUO MODUS OPERANDI?

Questo varia in base al materiale che sto usando, anche se non sono un industrial designer, ammetto che la prima cosa a cui penso è: come userò questa cosa? come sarà appesa? stesa? come la mantengo\pulisco? Da li in poi è tutto un mettere d’accordo il mio lato latino champeta e il mio lato minimale, di solito tutto questo sfocia in un primo progetto che risulta “buono alla prima”: è molto raro che faccia altre tentativi.

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IL SIMBOLISMO CONTEMPORANEO DEL TUO LAVORO, CHE TU STESSA HAI DEFINITO: SEMPLICE ED ONESTO, DA COSA TRAE ISPIRAZIONE? A CHE COSA NON SMETTERAI MAI DI GUARDARE? 

Il simbolismo, a parte essere una gran figata e un mio grande amore, è anche un ottimo modo per conciliare quei due lati di cui parlavo prima, riassumere tutto quello che mi passa nel cervello in un unico segno. Mi diverte moltissimo suscitare una reazione veloce e onesta nelle persone: capisci subito se hai infastidito qualcuno, se la pensa come te e chi hai di fronte. I simboli uniscono interi gruppi di individui e io con il mio lavoro voglio far capire quali sono i miei pensieri perdendo meno tempo nelle introduzioni. Non smetterò mai di guardare alle persone più giovani di me.

VIVERE O SOPRAVVIVERE IN ITALIA, UN TEMA CHE CARATTERIZZA LA NOSTRA GENERAZIONE, TU HAI SCELTO DI RESTARE E COSTRUIRE QUI LA TUA CARRIERA, PERCHE’?

Le persone che mi conosco direbbero che non ci sono mai e in effetti sono sempre in giro, posso dire quindi di aver più che altro scelto Milano (anche se come dice un mio amico è più lei che ti sceglie) come nido dove tornare sempre e sentirsi a casa.

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CHE COSA SIGNIFICA PER TE “ESSERE IMPEGNATI”?

L’essere impegnati viene un pò da se nel momento in cui i miei lavori sono cosi carichi di simboli, spero sempre di lasciare qualcosa alle persone, farle fermare per un attimo a pensare o anche a farsi una risata. Esporsi è sempre qualcosa di complicato, in questo mondo è molto difficile piacere a tutti o lavorare con molte persone, ma prima di farmi mettere in una certa scatola con un’ etichetta sopra da qualcun altro ho deciso di farlo io per prima.

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ELEVATORI PITCH. DOMANDA DI RITO: HAI IL TEMPO DI UN VIAGGIO IN ASCENSORE PER DIRE DUE PAROLE SUL TUO LAVORO, COSA DIRESTI?

Non basterebbero 40 piani per spiegarmi quindi prenderei il telefono e andrei su instagram. Ma la mia vera risposta a questa domanda voleva essere: non sono stata io.

Giada Montomoli’s studio is a wide shopwindow with red frames that opens up on a quiet and residential street in the Milanese neighbourhood called Citta’ Studi – one can’t miss it. Since 2016 Giada has been working here on her illustrations, product design and graphic art, sharing the space with her partner Luca Font. A colourful mix of textiles, artworks and ceramics makes the inside of the studio warm and welcoming, yet somehow minimal. We talk with Giada about her way of looking at art and her work, with informality, sincerity and no filters – an attitude that is reflected in her pieces.

Giada, your work merges together art, design, graphics and craftsmanship – your modern “Arpilleras” are an example. What does the word “art” mean to you? Or to better say, what does it define?

First of all, allow me to thank you for the great definition you gave of my work – I will definitely steal that from you and re-use it to cut short in a future embarrassing moment when I am asked what my job is. For the actual question instead, I am not so thankful, as it surely is one of those very complex questions like “where do we come from?” and “who are we?” However, since we are here let me say that art can be ugly, beautiful, useless, meaningful or a big lie, but what matters to me is for it to be sincere. If you let your art talk about yourself or something you know a lot about, it will always be unique and it will always be useful, even for your own sake, to let go of some weight.

What is your Modus Operandi?

It changes depending on the material I am working with. Even though I am not an industrial designer, I admit that the first questions that pop to mind are – How will I use this thing? How will hang it? Flat? How will I take care of it/clean it? From that point on is all about creating a balance between my Latin champeta and my minimal side, and most of the times this results into a project that is good at the first take – it is very rare for me to make further attempts. 

You defined your contemporary symbolism as simple and honest – where do you get your inspiration from? What will never stop inspiring you?

A part from it being incredibly cool and my true love, symbolism is also an exceptional way of merging those two sides of myself I mentioned before – it summarises everything that goes on in my brain into one unique mark. I like evoking quick and honest reactions in the viewers as it makes it easier to understand who they are or whether you annoyed or pleased them. Symbols unite whole communities and with my work I want people to understand my thoughts without wasting time on introductions.  I will never stop looking at and being inspired by the younger generations. 

Living or surviving in Italy, an issue which characterises our generation. You chose to stay and build your career here – why?

People who know me would say that I am actually never here – in fact, I am always travelling. I could, therefore, say that rather than choosing Italy I chose Milan (or, as one of my friends would say, is Milan that chooses you) as a nest where to come back and feel at home.

 What does “being busy” mean to you?

Being busy comes easily when the artworks you make are full of symbols – I always hope I make people feel something, make them stop for a minute and think about what they saw, or even just have a laugh. Exposing yourself is never easy, nowadays is impossible to be liked by everyone or to work with a big group of people, but before letting others put me in a box and label me I decided I’d rather do that by myself beforehand.

Elevator pitch. Our usual final question – you have the time of an elevator ride to say something about your work, what would you say?

Forty floors wouldn’t be enough to explain myself so I’d take my phone out and I’d go on Instagram. But the real answer to this question should have been – “it wasn’t me”. 

Giada Yeya Montomoli is an half-italian half-colombian designer based in Milano, where she co-owns a graphic art studio called Yeyaefont with artist Luca Font. After a degree in Interior design at IED Milano in 2008, her goal has always been the combination between the interior and the graphic design, which she pursued working on textiles inspired by her south american roots, the ectic life of Milano, sexuality and symbolism. Thanks to a simple, sharp and honest approach, every drawing contains a deeply personal yet universal meaning. Beside working on personal projects she also collaborates with shops, designers and companies, having produced in the past few years an ecletic portoflio that spans from porcelains to digital illustrations for social medias. Yeyafont studio is located in the neighborhood Città Studi in Milano and it’s a flexible space that works as an office, an atelier and a gallery. It also hosts various events (from art exhibitions to independent designers capsule collections and sample sales) and always welcomes new ideas and collaborations.